Vedoucí oddělení inovace a rozvoje produktů společnosti Asseco Solutions Jiří Panec přiblížil, jak prvky umělé inteligence posouvají vývoj ERP systémů na zcela novou úroveň.
V sektoru podnikových informačních systémů (ERP), které řídí klíčové procesy ve firmách, se klade stále větší důraz na využívání prvků umělé inteligence (AI). Implementace nových technologií ale musí mít nepopiratelný vliv na přidanou hodnotu pro uživatele, které produkty Asseco Solutions využívají, zdůraznil vedoucí oddělení inovace a rozvoje produktů společnosti Asseco Solutions Jiří Panec.
„Založili jsme samostatné oddělení, které má jediný, ale zásadní úkol: aplikovat moderní technologie, jako je umělá inteligence nebo RPA (robotic process automation), do našich produktů,“ vysvětlil. Systémy se pak dokážou automaticky přizpůsobovat požadavkům uživatele podle toho, co se chystá udělat. To je realizováno prostřednictvím telemetrie a umělé inteligence.
Zákazníci dostanou řešení přesně podle jejich potřeb, které mohou být i velmi specifické. Doba robustních ERP řešení v podobě jednoho velkého systému s mnoha moduly podle vedoucího oddělení inovace a rozvoje produktů společnosti Asseco Solutions pomalu končí.
„Založili jsme samostatné oddělení, které má jediný, ale zásadní úkol: aplikovat moderní technologie, jako je umělá inteligence nebo RPA, do našich produktů.“
Jiří Panec
Vedoucí oddělení inovace a rozvoje produktů
Trendem jsou menší specializované aplikace
Trendem je naopak vytvoření menších specializovaných aplikací umístěných v cloudu, které lze jednoduše integrovat. Zákazník si nadefinuje své potřeby a mix chytrých aplikací mu bude sestaven na míru s přispěním umělé inteligence. „Z pohledu uživatele se vše bude tvářit jednoduše a intuitivně, přestože na pozadí je vše obsluhováno robustní funkcionalitou,“ popsal Panec nový trend tvorby ERP řešení na míru.
Využití chytré nebo také robotické automatizace (RPA) umožní, že se iniciátorem rutinních aktivit stane samotný systém, který automatizovaně zpracovává běžné operace. Pouze když neví, tak se uživatele zeptá. To umožňuje, aby se uživatel soustředil na činnosti, které mají přidanou hodnotu, a neztrácí čas rutinou.
V případě využití AI to znamená, že se umí sama rozhodnout a není nutné každý krok přesně „naprogramovat“. Nezbytností je mít k dispozici velký datový model, ze kterého může AI čerpat a učit se.
Predikce vývoje obchodu
Pokud jde o konkrétní příklady strojového učení – machine learningu –, to dokáže v rámci produktů HELIOS predikovat trendy obchodu pro nadcházející týden, měsíc nebo i rok. Vychází z dat o objemu realizovaných prodejů za minulá období. „Díky tomu získáte představu, zda dané zboží bude mít rostoucí, či klesající podíl na příjmech společnosti,“ vysvětlil Panec.
Další funkcionalitou je predikce přítomnosti zaměstnanců, která slouží k efektivnějšímu plánování lidských kapacit pro daná období. Strojové učení umožňuje také připravit automatický předvýběr dodavatelů pro jednotlivé nákupy na základě historie vydaných objednávek a příjemek. Pro manažery je užitečnou funkcionalitou detekce anomálií. Strojové učení umí odhalit každou chybu včas.
Robotická automatizace procesů
Nově zákazníkům Asseco Solutions pomáhá robotická automatizace procesů (RPA). Jde o softwarového robota, který dokáže řešit firemní činnosti, které se neustále opakují. Robota spustí i neškolený zaměstnanec a lze ho využívat podobně jako brigádníka, bez složitých integrací do stávajícího systému. Využití najde v účetnictví, analytice, marketingu, produkci, tvorbě cenových nabídek, ale také v managementu a vedení středně velkých firem.
Asseco Solutions stále pracuje na rozšiřování produktového portfolia, nejnovější akvizicí se stala společnost ANeT-Advanced Network Technology. V tomto případě jde o specializované řešení pro docházkový systém, software pro plánování lidských zdrojů, přístupový a stravovací systém.
Pokud to shrneme, přínosy pro systémy s realizovanou vizí mají největší benefit pro firmy v tom, že se uživatelé mohou věnovat činnostem s přidanou hodnotou a odpadá neefektivní rutina. Systém automaticky identifikuje a předpovídá situace, které uživatel nedokáže rozpoznat. Práce se pro něj navíc stane atraktivnější. To samozřejmě přinese zvýšení efektivity práce ve firmě, protože roboti a umělá inteligence nepotřebují volno nebo dovolenou a udělají více práce než lidé.
Původní článek naleznete zde.